Senior docent van de N.S.K.S., Anushka Hofman, is de oprichter van de Nederlandse School voor DO-IN.

Het opleidingenaanbod omvat:

DO-IN lessen voor vrouwen
DO-IN beroepsopleiding (geaccrediteerd als bijscholing door ZHONG (TCG), NVST en KTNO (BATC))
DO-IN docentenkwalificatie (onderdeel van geaccrediteerde beroepsopleiding)
Workshops met speciale thema’s
Moxa seminar (geaccrediteerd als bijscholing door de ZHONG (TCG), NVST en KTNO (BATC))
Japans Medicinaal Koken (geaccrediteerd als bijscholing door de ZHONG (TCG), NVST en KTNO (BATC))

Wat is DO-IN?

Do-In is een zeer oude bewegingskunst die ongeveer 500 jaar v.Chr. in China is ontstaan. Deze kunst werd overgenomen en verder ontwikkeld in Japan. De oefenvorm heeft zijn oorsprong in de traditionele oosterse geneeskunde die er vooral op gericht is om ziekten te voorkomen door het lichaam te ontgiften.

Ook zie je Do-In terug in alle dojo’s (oefenzalen) voor oosterse vechtsporten. Hier worden de meridianen, acupunctuurpunten en Ki (chi) gebruikt om de vijand te kunnen uitschakelen. Tot voor kort was deze kennis geheim en overdracht strikt verboden. Bovendien had en heeft Do-In volgens de oude traditie nog een extra geheim, namelijk het verjongen en verlengen van leven.

Shiatsu en DO-IN

Shiatsu en Do-In zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Do-In, letterlijk vertaald “beweging van ki naar juiste vorm en plaats”, vormt de basis voor iedere geschoolde shiatsu therapeut. Traditionele Shiatsu scholen zoals de N.S.K.S. trainen de cursisten nooit zonder een degelijke training in Do-In. Want hoe kan je immers een ander op de juiste wijze benaderen,  als je niet in staat bent je eigen ki te voelen en in balans te houden? Bij alle cursussen, trainingen en gedurende de vierjarige opleiding van de N.S.K.S. wordt  veel aandacht besteed aan de ontwikkeling, training en uitvoering van Do-In. Bij een shiatsu behandeling worden vaak specifieke Do-In oefeningen aangeraden om de patiënt een ondersteuning voor thuis te geven.

Effect van Do-In

Veel mensen realiseren zich niet hoe groot het effect van mentale activiteiten op hun lichaam en gezondheid is. Het beoefenen van Do-In heft de negatieve effecten hiervan op. Het bevordert de mentale en fysieke stabiliteit en zorgt ervoor dat de organen niet meer onnodig belast worden. Door de verschillende posities en bewegingen, worden de meridianen in het lichaam gestrekt en worden de ademhaling en geest samengebracht tot een vloeiend geheel. Dit stelt het lichaam in staat om blokkades in de energiestromen op te lossen, energie op te slaan en vocht, ki en onmisbare voedingsstoffen naar alle uithoeken van het lichaam te sturen.

Opleidingen

De nieuwe DO-IN (docenten)beroepsopleiding begint 9 februari 2019. Download hier de flyer DO-IN opleiding met lesdata.

De DO-IN docentenkwalificatie begint op 14 april 2019. Download hier de flyer DO-IN docentenkwalificatie met lesdata.

Kennis van meridianen wenselijk. Meridiaan (opleiding 2e jaar) jaar bij NSKS aanbevolen. Als bijscholing volledig KTNO geaccrediteerd door de Zhong (TCM), NVST en LVNG. Meer informatie over de inhoud van de opleiding vind je op de pagina DO-IN beroepsopleiding.

Schrijf je nu hier (online) in en wees verzekerd van een plaats in deze unieke opleiding! Of download hier het inschrijfformulier en de Algemene Voorwaarden.

DO-IN lessen voor Vrouwen

Anushka deelt sinds 2004 haar gespecialiseerde kennis van vrouwen klachten en strubbelingen in DO-IN lessen en privésessies speciaal voor vrouwen. Haar kennis van bijzondere DO-IN oefeningen waarbij het accent wordt gelegd op alles rondom de verschillende fases in het leven van de vrouw, is hierbij de leidraad. Denk hierbij aan alles wat samenhangt met de menstruatie – vruchtbaarheid – zwangerschap en de overgang.

Vrouwen verliezen in bovengenoemde levensfases, vaak onnodig veel energie en tegelijk hiermee het contact met en de controle over hun bekkengebied. Dit wordt meestal veroorzaakt door verlies, angst of pijnlijke ervaringen. Het bewustzijn is samen met de ademhaling naar boven verschoven, naar het hoofd en het denken. Tegelijkertijd wordt hierdoor nog maar weinig gevoeld beneden in het bekken, laat staan dat de kringspieren in de bekkenbodem nog onder de controle vallen.

De speciale DO-IN lessen voor vrouwen hebben zich voor vele vrouwen bewezen bij:

  • te lage energie (vermoeidheid) en lusteloosheid
  • menstruatiestoornissen, PMS, pijnlijke menstruatie en onregelmatigheid
  • zwangerschap
  • onderrug pijn en/of koude of pijnlijke buik
  • overgangsklachten
  • verkrampte bekkenbodemspieren of verslapping – verzakking organen waardoor energieverlies
  • stemmingswisselingen
  • verzamelen en opvoeren van energie. Ook van de seksuele energie
  • meer rust in het hoofd en beter contact met het lichaam – balans denken-voelen

Er zullen in de lessen vele bijzondere oefeningen geleerd worden die van onschatbare waarde zijn voor de ontwikkeling van iedere vrouw; jong en oud. De cursussen vinden twee keer per jaar plaats. Zie voor alle data de agenda van de Nederlandse School voor DO-IN.

Workshops 2018:

13 mei – DO-IN voor Vrouwen

27 mei – Wondermeridianen

12 aug  – Herstel je Hara kracht, Ki-druk creëren en Ki-ademhaling

21 okt  – Herstel je Hara kracht, Ki-druk creëren en Ki-ademhaling

Het effect van DO-IN

Do-In heeft zich voor ontelbare aantallen mensen bewezen met  een gunstig effect op: de ademhaling, de stofwisseling, spijsvertering, de spieren, het endocrien en het immuunsysteem.

Hito

 

Hito (mens) is een Japans symbool voor het elkaar ondersteunen, met de voeten in ondersteunende aarde. Anushka Hofman is tevens kunstenares en maakt beelden van klei van Do-In en Hito. Hiernaast zie je een exemplaar dat gebaseerd is op de Do-In oefening. Meer beelden zien? Ga naar Anushka’s pagina de Healing Art of DO-IN.

 

DO-IN beoefenen

Do-In kan door iedereen worden beoefend (jong en oud, fit of niet), op iedere plaats en neemt relatief weinig tijd in beslag. 15 min. per dag is al voldoende om je lichaamshouding te verbeteren, je spieren te versoepelen, je ademhaling te verdiepen en je weerstand te verhogen. Geestelijk zal je stabieler zijn en tegen stress ben je veel beter bestand. Do-In bestaat uit de volgende onderdelen:

o             Opwarm(losmaak)oefeningen

o             Meridiaanstrekkingen

o             Concentratie-en meditatie oefeningen voor het opbouwen van Ki (levensenergie)

o             Harmonisering van de ademhaling

o             Do-In Ankyo: massagetechnieken op jezelf of bij een partner

Gekwalificeerde DO-IN docenten

Bekijk hier de lijst van afgestudeerde DO-IN (docenten), aan de Nederlandse School voor DO-IN.